In augustus 2022 publiceerde Studio Kers het fotoboek Rotterdam jaren 80/90, een prachtige, kleine maar bijna stoeptegeldikke paperback met foto’s van Hansje de Reuver.

Rotterdam jaren 80/90  biedt in prachtige en soms rauwe zwartwit beelden een compleet beeld van een voor de kunst en cultuur belangrijke, na-oorlogse periode met markante figuren als Frans Vogel, Jules Deelder en Cor Vaandrager. Zij en anderen speelden een grote rol in het toenmalige kunstzinnige leven, legden mede de basis voor de later toonaangevende evenementen als Poetry International en gaven het Rotterdamse uitgaansleven kleur. Rotterdam jaren 80/90 vormt de fotografische nalatenschap van Hansje de Reuver, een door en door Rotterdams kind van de stad.

Met een voorwoord van Jan Oudenaarden

Cor Vaandrager, © Hansje de Reuver

Hansje de Reuver (1947) begon eind jaren 70 van de vorige eeuw met fotograferen en trad in 1986 voor het eerst naar buiten met de publicatie van de serie “Bekende Rotterdamse jongens met hun moeder” in tijdschrift Rotterdams mooi. Daarna volgden diverse publicaties waaronder De Hef in woord en beeld, Hé de Hef. Een kranige brug (DuoDuo, 2000) en Ken zo in Boijmans (Studio Kers, 2015). In eigen beheer verschenen de fotoboeken Rotterdamse Mensch en Joost van Geelstraat komt naar buiten over haar eigen straat in samenwerking met Marleen de Jong. Haar motto is: “Als fotograferen niet van binnen uit komt, laat mij d’r dan maar buiten.”

Rotterdam CS in de jaren 80/90, © Hansje de Reuver

Hansje de Reuver was als fotograaf de verkenner van de stad aan het eind van de twintigste eeuw. Ze was een fotograaf die met de camera in de hand het stadsleven onderging en er aan deelnam. Hier fotografie-carrière begint eind jaren zeventig als ze met de (dan nog Rotterdamse) filmer Adriaan Monshouwer naar Vietnam trekt, hij drukt haar een fotocamera in handen en zegt: maak maar foto’s. Een paar jaar later, tijdens het maken van zijn met Rotterdamse coryfeeën gevulde film Het veld van eer doet filmer Bob Visser hetzelfde als Adriaan Monshouwer: ‘Maak maar foto’s.’

Door beide filmers ontluikt haar liefde voor de camera, door hen ontstaat ook haar fascinatie voor het reportagewerk en in de volgende 20 jaren zal Hansje onuitputtelijk het dan echt ontluikende Rotterdamse culturele en literaire landschap op de gevoelige plaat vastleggen. Er zijn mensen die de jaren tachtig en negentig saai vinden. Hansje is het daar niet mee eens en laat zien dat het in tegendeel een periode is waarin ontzettend veel omgaat. Zij doet verslag van een tijdperk dat wordt samengevat in Rotterdam Jaren 80/90. Ondanks de vele portretten is het boek geen portrettengalerij maar eerder een reportage van een tijdreis met ook veel foto’s van evenementen en locaties die zo kenmerkend zijn voor het Rotterdamse staartje van de twintigste eeuw.

Een poëtisch fotoverslag geeft Hansje de Reuver haar fotoboek als ondertitel mee. Met haar achtergrond verbaast het niet dat er veel dichters en schrijvers in haar boek staan. Onderwerp van het boek zijn de jaren tachtig/negentig van de twintigste eeuw, maar veel van de gefotografeerde mensen zijn ook in de jaren zestig al aanwezig in de stad. Evenzogoed zien we veel mensen de revue passeren die ook nu nog een prominente rol spelen.

Havendagen, © Hansje de Reuver

Rotterdam jaren 80/90 zoals alle boeken van Studio Kers optimaal duurzaam geproduceerd. Wat dat betekent leest u hier.

Technische gegevens
geïllustreerde paperback, 11,5×17cm, 272 pagina’s, zwart/wit
ISBN: 978 94 91835 25 4
Prijs: E20
verkrijgbaar bij de (Rotterdamse) boekhandel